Αυτή η συλλογή από φωτογραφίες φέρνει στο προσκήνιο τους ανθρώπους που έδρασαν πίσω από τα gay δικαιώματα των πολιτών στο Λος Άντζελες και το Σαν Φρανσίσκο και ρίχνει φως στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν.

«Bobbie and Linda, Venice, 1970»
Photography Anthony Friedkin

Παρά το γεγονός, ότι μερικές από τις λαμπρότερες προσωπικότητες που θα μπορούσες ποτέ να ελπίζεις ότι θα συναντήσεις στη ζωή σου έζησαν τη δεκαετία του ’70, αναμφισβήτητα επιβλήθηκε αρκετό σκοτάδι στην ορατότητα της ιστορίας της ομοφυλοφιλική κοινότητας της Καλιφόρνιας, ιδιαίτερα στα χρόνια μεταξύ 1969-1973. Στιγμές, όπως το χαμογελαστό πρόσωπο της Divine, καθώς ετοιμάζεται σε ένα καμαρίνι στο Palace Theatre του Σαν Φρανσίσκο μπορεί να αντιπαρατίθεται δίπλα στον ακτιβιστή Ηγούμενο Troy Perry την στιγμή που στέκεται στα καμένα ερείπια της Metropolitan Community Church, ενός χώρου που αγκάλιασε την queer θεωρία κι επιδίωξε να συμμετέχουν LGBT+ άτομα στους κόλπους της.

Όλα αυτά – και πάνω από 50 ακόμα στιγμιότυπα της περιόδου – αιχμαλωτίστηκαν στον φακό του φωτογράφου Anthony Friedkin, όπου σήμερα συγκεντρώνονται σε μία πολύτιμη συλλογή σε τίτλο: «The Gay Essay» , η οποία εξιστορεί τις ζωές των μελών της γκέι κοινότητας, που συνέβαλαν στο απελευθερωτικό κίνημα του Σαν Φρανσίσκο και του Λος Άντζελες.

Ένα από τα θέματα του Friedkin, το τι σημαίνει να είναι κανείς γκέι στο ‘The Golden State’ εκείνη την εποχή. Όπως υπογραμμίζει κι ο Don Kilhefner, ένας από τους ιδρυτές του Γκέι Απελευθερωτικού Μετώπου του Λος Άντζελες: «Δεν ήταν καθόλου ασυνήθιστο την εποχή εκείνη να περνούν αυτοκίνητα με τέσσερις ή πέντε νέους που κρατούσαν ρόπαλα του μπέιζμπολ και να σταματούν για να ξυλοκοπήσουν έναν διερχόμενο γκέι άντρα στη μέση του δρόμου.»

«Gay Liberation Parade, Hollywood, 1972»
Photography Anthony Friedkin

Ο Friedkin ξεκίνησε να εργάζεται για τη συλλογή του από ηλικία μόλις 19 ετών: έβγαζε φωτογραφίες ήδη από τότε που ήταν 8 ετών κι άρχισε να εμφανίζει τα αρνητικά στον σκοτεινό θάλαμο από τη στιγμή που πάτησε τα 11. Το έργο του συνέπεσε με τις δραματικές ταραχές του Stonewall στη Νέα Υόρκη και καταφέρνει να φωτογραφίσει στενά και με λεπτομέρεια τον αγώνα, την αυταπάρνηση και την αλληλεγγύη του γκέι απελευθερωτικού κινήματος, που αναπτύχθηκε στις αρχές του ’70 στην Αμερική. Οι φωτογραφίες δίνουν συχνά μια ιδιωτική οπτική με έμφαση στη λεπτομέρεια, όπου σε μεγάλο βαθμό αγνοείται ο γύρω κόσμος, με πυροβολισμούς σε τουαλέτες, μπαρ, στις γωνίες δρόμων και σε backstage μεγάλων club.

Σε μια εμβληματική φωτογραφία, απλά με τον τίτλο «Αντιπρόεδρος της Αστυνομίας Παρενοχλεί ομοφυλόφιλους, Hollywood», ο Friedkin συλλαμβάνει τον βίαιο ανταγωνισμό και την εχθρότητα που κατευθύνονταν προς τις καταπιεσμένες κοινότητες, ενώ σε μία άλλη ένα ζευγάρι ανταλλάζει τρυφερά ένα φιλί. Γι ‘αυτόν, είναι απαραίτητο να «γιορτάζεται η ανθρωπότητα για τα καλά της πράγματα» , ενώ παράλληλα εντοπίζει «τα πράγματα που πρέπει να επαναξιολογηθούν και ν’ αλλάξουν» – η συλλογή του είναι μια δήλωση για την αποστολή του κινήματος.

Το «The Gay Essay» έκανε το ντεμπούτο του στο σύνολό του στο Young Museum de, στο Σαν Φρανσίσκο το 2014 – παρά το ότι έχει απορριφθεί για χρόνια από πολλές γκαλερί μετά την ολοκλήρωσή του – και στη συνέχεια δημοσιεύτηκε ως βιβλίο από το Μουσείο Μοντέρνας τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και τις εκδόσεις του Πανεπιστημίου του Yale κατά την ίδια χρονιά. Τώρα η συλλογή παρουσιάζεται στην γκαλερί Daniel Cooney Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης.

Όπως σημειώνει η γκαλερί, η έκθεση είναι πολύ επίκαιρη, καθώς οι LGBTQ κοινότητες και πάλι έρχονται αντιμέτωπες με κοινωνικές προκλήσεις και με την εχθρότητα στον απόηχο του εκλογικού αποτελέσματος το 2016.